JA…. zeker!
Als er iets ‘verplicht’ is in mijn lessen dan is het hebben van plezier, geluksmomenten, overwinningen, ongeremd blij zijn.
Daarbij kijk ik vooral hoe ik effectief lesgeven kan toepassen… wat werkt voor deze ruiter en dit paard? Wat heeft het paard van de ruiter nodig om een doel te bereiken?
Lesgeven is een oneindige puzzel waar stukjes als timing, kennis, plezier en ontspanning bij elkaar mogen komen.

Er is geen één weg die allesomvattend is. Er wordt mij wel eens gevraagd hoe vaak ik in de week ‘dit’ of ‘dat’ doe… maar daar heb ik geen vast antwoord op. Het hangt van veel factoren af.
Ik realiseer me wel dat dit antwoord ontzettend lastig kan zijn voor mensen die heel trouw en gestructureerd willen werken. Maar als instructeur weet ik, dat als ik de ruiter een lijstje mee geef, het risico bestaat dat ze zelf niet meer gaan nadenken. En misschien nog wel erger.. niet meer blijven voelen wat het paard voor antwoorden geeft.

Alle ruiters zijn er bij gebaat om een boekenkast aan theoretisch en praktische kennis te hebben, waaruit ze kunnen putten als er een opleidingsvraag aandient. Om die kennis op te doen zou ik aanbevelen om meerdere professionals te volgen, bestuderen en onderzoeken wat bij jou past. Volg je gevoel… dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Ik weet uit ervaring dat het echt heel moeilijk is!

Zoek een instructeur die bij jou past, jouw zelfstandigheid laat groeien en eerder een vraagbaak is dan iemand die zegt dat je iets ‘moet’ doen omdat het in zijn systeem past. Bleh!

Natuurlijk zijn er een aantal basis dingen die de ruiter zou moeten weten, simpel weg omdat dit van toepassing is voor elk paard. Een paard is namelijk een paard.
Daarnaast heeft elk paard een eigen karakter, opvoeding, positieve en negatieve ervaringen in zijn leven opgedaan.
En daar, in die volle rugzak, zit nu precies de nuances in de trainingen met het paard.

Dit geldt overigens ook voor iedere ruiter! Die heeft haar eigen rugzak volgeladen met kennis, ervaringen en teleurstellingen… misschien zelfs ook wel met een laagje angst. Dan is het best lastig om je eigen normen en waarden in de trainingen te bewaren. Zeker als je (ongevraagd) advies krijgt van stalgenoten die het ‘beter’ lijken te weten.

Soms verliezen we ons ideaal beeld in het werk met de paarden. Waarom vond je het ook al weer zo onwijs leuk om met paarden te werken, trainen en leven? Doe je nog steeds wat je voor ogen had of gaat het heel langzaam een beetje bergafwaarts.
Stop hiermee …. And let’s have some fun (again)!

Mijn studenten van de Paardenschool leren in de opleiding technieken uit diverse ‘stromingen’. Maar ik leer ze vooral te kijken naar het paard. En de ruiter. En ik leer ze te communiceren met de klanten. Om nieuwsgierig te blijven. Elke keer weer. Om open-minded vragen te blijven stellen. Niet invullen voor een ander maar te zoeken naar een diepere laag. Op zoek naar antwoorden voor een ruiter en paard die ergens vast gelopen zijn. Zodat zij in de toekomst zowel effectief als affectief lesgeven!

Door mijn brede kennis kan ik elke keer weer nieuwe oplossingen aandragen. Vaak put ik uit mijn ervaring. Maar ook heel vaak op gevoel. En dan kom ik zelfs met oplossingen waar ik mezelf over verbaas. En die zijn echt de allerleukste!

Ik heb in meer dan 25 jaar diverse opleidingen gevolgd. Mijn basis is goed … En wat wist ik weinig toen ik 14 jaar was! Nu heb ik al meer dan 25 jaar ervaring in het lesgeven aan ruiters en paarden. En ik hou er nog steeds van!
Recht voor zijn raap, maar altijd met gevoel en humor. Een veilige leeromgeving creëren is ‘my middle name!’

Wil je meer weten over de Paardenschool opleiding of trainingen en effectief lesgeven? Contact me gerust. Bekijken we samen wat ik voor jou kan betekenen.